Istanbul dag 2

Första dagen vi skulle få se staden på riktigt. Vi vaknade första gången klockan 5 av morgonbönen vilket alla inte var så glada över. Vi lyckades somna om och vaknade lagom tidigt (och jag lovar er, det kaosar lite när 10 tjejer ska dela på 2 badrum, så vissa våldgästade killarnas speglar) Vi såg Hagia Sofia ifrån hostelet där vi bodde  som var vårat första besök för dagen. Hagia Sofia är för er som inte vet ett museum just nu men är den enda byggnad som har varit både kyrka och moské tidigare i hela värden. Min grupp fick hålla en liten kort redovisning om religionen i landet och sen fick vi gå in och titta i någon timme. När vi var klara där så var det dags att gå över det lilla torget till den Blåa moskén som är den andra mosken i värden. Där fick vi tjejer sätta på oss sjalar för att täcka håret och där inne var vi väl i en halvtimme eller nått för sen så var vi tvugna att gå ut för att folk skulle börja be. Vi tog middagsgänget och hittade en uteservering att äta lunch på i solen. Efter det så skulle vi mötas på hostelet och åka taxi till Istanbuls "drottninggata" där svenska konsulatet låg och när studiebesöket var över så bestämde vi oss för att försöka hitta till Victorias secret. Det var inte det lättaste, en tredjedel ville gå, några ville åka taxi och resten ville åka tunnelbana, det slutade med att vi åkte tunnelbana och träffade en svensk lärare som hjälpte oss att hitta. När vi äntligen hade kommit fram och handlat så tog vi taxi hem. Det slutade med att efter taxiresan så mådde jag inte så bra med jag pallrade mig ut och åt middag med resten av gänget och vi avslutade kvällen med chill på rummet. 
 
Foto: Samira
 
Foto: Elin Jansson
 
Foto: Jag
 
Foto: Adam Erwald
 
Foto: Victoria
 
Foto: Jag
 
Foto: Servitör
 
Foto: Adam Erwald
 
Foto: Victoria
 
Foto: Jag
 
Foto: Andrea 
 
Foto: Victoria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0