AIK

"Jag hade inget större intresse av att titta på exempelvis Italien-Brasilien, bara för att världens bästa fotbollsspelare råkade vara på plan. Jag var tvungen att ha ett känslomässigt förhållande med ett av lagen, annars försvann hela passionen med att titta på fotboll. Det var Tottenham i England och naturligtvis de svenska landslagen, som fick mig att känna lidelsen, glädjen och framförallt gemenskapen som var förutsättningen för mig att ens se på fotboll med behållning. Men den kärleken jag hyste för dessa lag, den kom aldrig ens i närheten för det jag kände för Gnaget, Jag var Gnaget och Gnaget var jag och AIK styrde allt ifrån de vägar jag skulle gå till alla beslut jag skulle fatta. AIK styrde mitt humör, som var strålande om de vann och som var bedrövligt om de förlorat. Gnaget bestämde mina sociala val av vänskapsband och umgänge. AIK var min religion och de andra klubbarna var bara bränsle för elden som brann för fotbollen och dess kultur."
 
- Johan Höglund, En av grabbarna
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0